پخش دی وی دی «جدایی نادر از سیمین» و زمانه نشناسی کافه سینما: خودافشاگری ِ ناخواسته
روزنامه اعتماد
مهر ماه 1390
  [ PDF فایل ]  
     
 
ین یادداشت یکی از بخش های مختلف ستون "ميكروسكوپ خصوصي من" بود که عنوان اغلب یادداشت هایم در صفحه آخر روزنامه های "شرق" و "اعتماد" بوده و هست؛ و با تمام توقیف ها و رفع توقیف های چندین بارۀ این دو روزنامه، مانند فعالیت خود آنها، ادامه یافته است.
*
*
برخی ممکن است تصور کنند در هفته ای که گذشت، مهم ترین رویداد سینمای ما این بوده که معاونت سینمایی وزارت ارشاد طی حضور خود در برنامۀ «هفت» به تکرار شعارهای کاملاً غیرعینی و غیرکاربردی همیشگی در باب لزوم ارائه «پیام» و درس های عبرت آموز از موفقیت ها و پیروزی ها پرداخت (از دوره های کهن تا امروز، آدمی از «شکست»هایش عبرت می گرفته؛ چه طور است که نگاه رسمی ما می خواهد از شعار و اغراق در زمینۀ موفقیت ها به عبرت آموزی برسد؟!). اما برای مردم، برای اهل فرهنگ و دلواپسان سینمای درست و اثرگذار، مهم تر از توزیع دی وی دی فیلم «جدایی نادر از سیمین» و ورود آن به سیستم نمایشات خانگی، اتفاق دیگری مطرح و مورد توجه شان نبود. جلد دی وی دی فیلم از میان انبوه موفقیت های خود در عرصۀ جلب نظر مخاطب در نقاط مختلف دنیا و انبوه افتخارات بین المللی، به ذکر جوایز برلین و فجر بسنده کرده بود و از جمله، از تأکید بر جایزۀ بسیار مهم جشنوارۀ سیدنی استرالیا که در رقابت با فیلم برندۀ نخل طلای کن امسال یعنی «درخت زندگی» ساختۀ ترنس مالیک برندۀ آن شد، پرهیز کرده بود. برای جماعت پرشماری که سال هاست به سینما نمی روند و معاونت سینمایی اساساً حضور آنها را انکار می کند و مدام از خیالی به نام «رونق» این سینما حرف می زند، توزیع این دی وی دی می تواند به معنای تکرار لذت و تعمقی باشد که دو سال پیش هنگام ورود «دربارۀ الی» به نظام نمایش خانگی تجربه کردند. پخش ناگهانی نسخۀ قاچاق دی وی دی «جدایی نادر از سیمین» در سطح شهر که حدود دوهفته پیش اتفاق افتاد، شتاب صاحبان فیلم برای توزیع نسخۀ مجاز را به روز و ساعت رساند و حتی می توان احتمال داد که به همین دلیل، همان فایل پوستر فیلم بدون طراحی گرافیکی جدید بر روی جلد دی وی دی قرار گرفته است. اما سایت خبری «کافه سینما» با اصرار بر عدم درک این دلیل ساده و روشن، در خبر خود از این که این نسخه «فاقد فیلم پشت صحنه» است، اظهار تعجب کرد و این تعجب را به تمامی مخاطبان و خریداران این نسخه، تعمیم داد! افزون بر این که یک سایت خبری باز دارد در امتداد برخوردهای سلیقه ای و بدون پشتوانۀ تحلیلی خود به چنین رفتاری در قبال این فیلم مشخص می پردازد، این هم خودش نکتۀ نمکینی است که با این اشاره، معلوم می شود دوستان نسخۀ غیرمجاز را تهیه و چه بسا کپی و توزیع مکرر کرده اند و در کشوی میز مبارک، دم دست دارند؛ و گرنه گله از این که دی وی دی مجاز پشت صحنه ندارد ، یعنی چیزی اضافه بر نسخۀ قاچاقی و دزدی به من ارائه نمی دهد، چه معنایی داشت؟! و آیا اساساً تشخیص شرایط در این زمینه، تا این حد دشوار و پیچیده است که نتوان دلیل سرعت توزیع نسخۀ کنونی را دریافت؟
 
     
 
 
  بازیگری   تئاتر   گفتگو   گزارش   مقاله ها   نقد فیلم غیر ایرانی   نقد فیلم ایرانی  
 
صفحه اول
1370 . 1371 . 1372 . 1373 . 1374 . 1375 . 1376 . 1377 . 1378 . 1379 . 1380
1381 . 1382 . 1383 . 1384 . 1385 . 1386 . 1387 . 1388 . 1389 . 1390 . 1391 .1392 . 1393 . 1394 . 1395 . 1396 . 1397 . 1398 . 1399
 
  تماس   کارنامه   ترین ها   ورزش   دوبله   تک یادداشت ها   مجموعه یادداشت ها  
Copyright © 2012 Amir Pouria Inc. All rights reserved | Best View With 1024*768